Fredrikstad Sykehus

Svensksjuksköterska som är ny på ett norkssjukhus och inte kan norska.
 
Så här har jag uppfattat arbetet på avdelningen de två första dagarna på Fredrikstad sjukhus.
(Men detta är inte allt... men ett långt inlägg, för de som är intresserade)
 

Dagen börjar med läsrapport som jag inte hängde med helt på.
Norska språket och ett helt nytt journalsystem = Kaoos i hjärnan. (Får öva mer på att läsa)

 

Datajournalprogrammet heter DIPS. Nackdelen med det journalsystemet är att man får ALLA vårdtillfällen och anteckningar i samma ”rullgardin”. När man dokumenterar gör man dag anteckningar, detta känns som att man sitter i ett Word program och antecknar bara det att man har förvalda rubriker. Sen finns det även en gardin för diagnoser, behandlingsplan, observationer m.m. som man tydligen kan koppla samman på något vis. Detta är den sk. planen som man uppdaterar dagligen och följer den senaste daganteckningen hela tiden. Jaa, det kanske låter lite rörigt och svårt att förstå när man inte sett det. Jag fick lite smått ångest när jag använde den journalen. Skiljer sig mot journalsystemet jag är van vid!

 

Men jag ska nog allt lära mig snart!

 

Sen finns det ytterligare en journal. PAPPERSJOURNAL!!  Där står ALLA läkemedel.  Huller om buller och det är överstrykningar med märk pennor på läkemedel som inte är aktuellt.  Signaturer och krumelurer vid olika läkemedel, engångsdoser som är givna. I den journalen känner jag mig osäker för jag är livrädd att jag ska göra fel. Saknar MELIOR och den smidiga läkemedelslistan!  Men det ska tydligen bli dataförd läkemedelslista på nya sjukhuset sen.

 

MEWS, något jag hittills tycker fungerar väldigt bra. Varje morgon tas Vitalparametrar på patienterna. De olika mätvärden ska hamna i vit, men är det avvikande hamnar de i gul, orange eller röd och ger då olika poäng.  MEWS  poängen meddelar att vi ska titta till patienten snarast och även när nästa kontroll ska tas och om vilka åtgärnden som ska vidtas. Detta ger en snabb överblick. 

 

Lege Visit, Först kommer läkaren och frågar om det finns någon patient som behöver tillsyn snabbt. Skulle det vara så går dem dit direkt. Sedan träffas inne sjuksköterskan och läkarna för en prioritering för att se vilken av patienterna de ska arbeta med först. Hur dem prioriterar vet jag inte än.. Efter det sätter sig läkarna och läser i journalen, medan sjuksköterskan gör klart medicin rundan.
Sedan är det rond som i Sverige på ett ungefär. Läkarna går igenom vad undersökningar visat, ser över planen och att den följts och meddelar sjuksköterskan om förändringar eller nya planer. De gör även justeringar i läkemedelslistan och kollar MEWS. LÄKARNA stämplar upp prover som sedan skickas till provtagarna. De fyller även i remisser på övriga provtagningar som ska göras, men detta gör de efter att de gått på visit hos patienterna.

 

När undersökningar är beställda och patienten fått en tid meddelas sekreteraren på avdelningen, som kommer ut med en lapp till sjuksköterskan. Sekreteraren tar emot alla samtal, även från anhöriga och kollar då med sjuksköterskan om hon har tid att prata. De hjälper även till att boka transporter vid överflyttningar till annat sjukhus och vid hemresor. Detta på dagtid.

 

Flitigt använt är även transportörerna på sjukhuset, de hjälper alltså till att hämta och lämna patienterna till undersökningar och flytt till annan avdelning.  

 

På avdelningen finns det en "mellanvakt". En sjuksköterska som tar han om nyandlända patienter och är kordinator.

 

Nu står det still i huvudet. Men det är spännande och väldigt trevliga kollegor.

 

 

Jag är fortfarande livrädd för dagen då jag ska arbeta själv. men jag hoppas det ska släppa någongång nästa vecka :)

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0